.
Latest News

Tempahan

Untuk Tempahan Atau Pertanyaan Tentang Pekej Percutian sila email : aakulahtu@gmail.com
hp:0199513463/096061239

* Besut

Monday, August 16, 2010 , Posted by Admin TKC(hos getah) at 2:26 AM

Daerah besut merupan salah satu dari 7 daerah di negeri Terengganu,Ianya merupakan pintu masuk ke Negeri Terengganu bersempadan dengan negeri Kelantan Darul Naim. Daerah ini mempunyai keluasan 123,367.8 hektar, terdiri daripada 5 buah pekan. Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) pula dibahagikan kepada 5 kawasan mengikut sempadan pilihanraya.

Jumlah penduduknya ialah seramai 118,058 (bancian 1991) yang terdiri daripada berbagai bangsa dengan majoritinya bangsa Melayu, diikuti bangsa Cina dan lain-lain bangsa. Kegiatan ekonomi utama ialah pertanian dan nelayan.

Bandar Jertih adalah bandar pernigaan dan menjadi bandar tumpuan bagi penduduk daerah Besut,manakala pekan kampong Raja merupakan bandar pentakbiran bagi daerah Besut.Pekan Kuala Besut merupakam pekan pelabuhan perikanan bagi daerah Besut

Daerah Besut merupakan daerah pertanian dan pengeluaran padi terbesar di Terengganu.
Di daerah Besut juga merupakan daerah perlancongan terkenal di Terengganu,

Banyak lokasi menarik yang boleh anda lawati di Besut,antara nya ialah pulau perhentian,pulau perhentian merupakan sebuah pulau pelancongan yang tercantik di dunia.Pulau Rhu Hentian.Lata Tembakah,Lata Belatan,Gunung Tebu,Pantai Bukit Keluang,Pantai Dendong,Pantai Air Tawar,Pantai Dendong,Pantai Benting lintangserta banyak lagi.
Daerah besut juga mempunyail sebuah kolam air panas semula jadi yang terletak di Kampomg La Hulu Besut,kolam air panas ini merupaka kolam air panas semula jadi dan di negeri Terengganu hanya terdapat 1 sahaja kolam air panas semula jadi,banyak lagi lokasi lokasi yang menarik dan boleh anda lawati nya .sesunguh nya daerah besut merupakan daerah yang menpunyail sejuta khazanah alam semula jadi nya yang belum terusik lagi.semestinya "TERENGGANU DESTINASI PERCUTIAN KU"

Currently have 0 comments:

VISIT TERENGGANU

Redang Island

Perhentian Island

.

UNTUK SEBARANG MAKLUMAT TAMBAHAN
SILA EMAIL : -aakulahtu@gmail.com
call 0199513463/096061239